mail unicampaniaunicampania webcerca

    Alessio Maria MONTELEONE

    Insegnamento di AFP PSICOLOGIA CLINICA

    Corso di laurea magistrale a ciclo unico in MEDICINA E CHIRURGIA (Sede di Caserta)

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Addestramento alle abilità di comunicazione.

    Testi di riferimento

    Calgary-Cambridge Guide to the Medical Interview.

    Obiettivi formativi

    Acquisire competenze alla conduzione di un'intervista medica corretta ed efficace, in linea con i principi fondamentali di deontologia medica e di collaborazione con il paziente.

    Prerequisiti

    Leggere la “Calgary-Cambridge Guide to the Medical Interview”.

    Metodologie didattiche

    Presentazione di videoregistrazioni in cui sono presentati "role-play" per diversi aspetti dell'intervista medica. Al termine di ciascun role-play, si apre una discussione in cui gli studenti sono invitati a commentare quali aspetti considerano corretti ed efficaci e quali scorretti o comunque migliorabili al fine di un’ottimale comunicazione medico-paziente.

    Metodi di valutazione

    La competenza degli studenti verrà valutata attraverso la discussione delle situazioni mostrate durante i role-plays. La valutazione finale prevede un giudizio di idoneità se lo studente mostrerà di orientarsi correttamente nella discussione dei casi mostrati.

    Altre informazioni

    Nessuna

    Programma del corso

    Role plays sull'intervista medica.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    Training on communication skills.

    Textbook and course materials

    Calgary-Cambridge Guide to the Medical Interview.

    Course objectives

    To acquire skills for a correct and effective medical interview, in agreement with the fundamental principles of medical deontology and “partnership” with the patient.

    Prerequisites

    Reading the “Calgary-Cambridge Guide to the Medical Interview”.

    Teaching methods

    Presentation of videos showing role-plays for several medical interview skills. At the end of each role-play, a discussion is started in which students are invited to comment on aspects that they consider adequate and those that they considered inadequate or at least need to be improved for an optimal patient-doctor relationship.

    Evaluation methods

    Evaluation of students’ proficiency is based on discussion of presented role-plays. The final grade will be an evaluation of eligibility if the student shows a good approach in the discussion of the cases showed.

    Other information

    None

    Course Syllabus

    Role plays on medical interview.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype